Vergeet je goede voornemens



Toen ik in de eerste week van januari naar de fitnessstudio ging, kwam ik op een overvolle parkeerplaats. De hoeveelheid bezoekers verbaasde mij een ogenblik, maar toen kwam al snel de gedachte in mij op: “Het is precies een parkeerplaats der goede voornemens!”
In het begin van elk jaar zie ik het weer: volle parkeerplaats, volle fitness ruimte. Allemaal nieuwe gezichten die hun overtollige kilo´s aan het afzwoegen zijn. En telkens weet ik ook: over enkele maanden is nog maar de helft daarvan over. Tegen eind van het jaar hebben de meesten hun fitness-abonnement ook weer opgezegd.

Vorig weekend was ik bij een nieuwjaarsborrel van een vriendin en na “de beste wensen voor 2018!” volgde steevast de vraag: “en, wat zijn je goede voornemens?”. Het lijkt wel een traditie geworden te zijn om het oude jaar revue te laten passeren en te bedenken, wat je in het nieuwe jaar allemaal anders wilt hebben en anders wilt doen. Daaruit worden dan vervolgens goede voornemens geformuleerd. De top 5 is in België elk jaar hetzelfde:

- Afvallen
- Minder stress
- Meer sporten
- Stoppen met roken/minder roken
- Minder geld uitgeven/meer sparen

…WANT ZE WERKEN TOCH NIET

Hoe komt het toch dat we met veel elan en goede moed beginnen aan onze goede voornemens, maar bij de eerste nieuwjaarsborrel toch weer grijpen naar dat stukje taart of tegen Pasen het comfort van de zetel weer verkiezen boven de sportschool?

Ten eerste focussen wij ons vaak op de dingen die wij niet meer of die wij minder willen doen, zoals “minder roken” cq. “niet meer roken”, “minder (suiker) eten”, “minder geld uitgeven” etc. Heb jij als eens geprobeerd om NIET aan een roze olifant te denken als ik je zou vragen: “Denk niet aan een roze olifant!” – dat lukt dus niet he?! Hetzelfde geldt ook voor je goede voornemens: je aandacht gaat steeds weer uit naar dat wat je NIET of MINDER zou willen doen. Onze hersenen kunnen immers niet “NIET” denken. “Niet roken” wordt dan “roken”, “geen suiker eten” wordt dan “suiker eten” enzovoort. Met als gevolg dat je steeds aan suiker, roken, lekker en vet eten blijft denken en je het moeilijk vindt om daarvan af te blijven. Bovendien zijn de bovenstaande voorbeelden van zaken waar we vanaf willen, waar we eigenlijk van op de vlucht zijn. Dat is een uitdrukking van een tekort-denken en dat werkt niet voor hetgeen je wel wilt hebben cq. bereiken.

Ten tweede vinden de meeste mensen het moeilijk om motivatie te behouden als het even wat tegen zit of als de verleiding om af te wijken van de goede voornemen groot is. Als het regent, dan heb je vaak snel een argument gevonden om toch lui thuis op de bank te blijven plakken in plaats van te gaan sporten. Als je naar een verjaardagsfeest gaat en er wordt lekkere caloriebommen geserveerd, heb je grootse moeite om niet toch een klein hapje te nemen “alleen om te proeven”. En de solden zijn voor sommigen zo verleidelijk dat het vaak al in de eerste twee weken van januari gedaan is met “ik ga meer sparen!”

Ten derde hopen veel mensen met het bereiken van een bepaald doel ook bepaalde positieve gevoelens gepaard gaan. Als deze positieve gevoelens steeds maar uitblijven, ook op de weg naar het doel toe, dan haken ook veel mensen af, niet wetende dat de goede gevoelens uiteindelijk niet afhankelijk zijn van het doel of de weg naar het doel toe, maar van de eigen mentaal-emotionele instelling.

Ten vierde zijn zich veel mensen niet bewust van de gevolgen van het daadwerkelijk behalen van hun doel. Stel dat je wat overtollige kilo’s hebt en je wilt slanker zijn, dan zul je ook aantrekkelijker worden voor het andere geslacht cq. je partner. Dan loop je het “gevaar” dat de ander graag meer tijd met je wil doorbrengen of meer van je aandacht en nabijheid zou willen. Maar is dat iets waar jij echt al aan toe bent?

Als je minder alcohol wilt nuttigen, betekent dat dat je soms niet meer met je maten op café mee kunt drinken. Je zou dan het gevoel kunnen hebben om buiten de boot te vallen. Vaak zijn mensen echter niet bereid om met die consequentie te leven en geven hun goede gewoontes dan ook snel op.

WAT WERKT DAN WEL?

Het eerste belangrijk punt is dat je je focust verlegt op hetgeen je wél wilt. Minder suiker eten, maar waarvoor? Wat wil je met het stoppen met roken eigenlijk echt bereiken? Of met het minder eten? Een fit en vitaal lichaam, meer intimiteit met je partner? Je beter voelen in je vel? En als je meer zou sparen, wat wil je dan met dat geld dat op je spaarrekening staat, doen? Waarvoor moet dat dienen? En als je je doel zou hebben bereikt, wat zou dan anders zijn in je leven? Wat zou je doen wat je nu niet kunt doen? Door door te vragen naar het nut van je goede voornemen, kom je steeds dichter bij je OPZET. De opzet is hetgeen waarvoor je bepaalde dingen doet of laat. Belangrijk voor het welslagen van je opzet is dat deze ook inspirerend voor je is! Want dan ga je er graag voor en ben je ook bereid om door te gaan ook als het even wat tegen zou zitten. Je geeft dan je woord voor die opzet en dat werkt veel krachtiger en motiverende dan enkel “goede voornemens”.

Het tweede belangrijk punt is dat je doelen niet iets over je eigenwaarde moeten bewijzen. Heel veel mensen formuleren goede voornemens omdat zij zichzelf of anderen iets willen bewijzen. Maar als jij iets wilt bewijzen over jezelf, dan moet je dus eigenlijk denken dat je dat nu nog niet bent. Dit zijn heel hardnekkige en diep gewortelde, niet-bewuste overtuiging over jezelf en de crux is dat je die met geen enkele goed resultaat of gebeurtenis kunt veranderen. Ons denksysteem is zo opgebouwd dat wij in alles wat wij meemaken bewijzen vinden voor de (niet-bewuste) overtuigingen die wij hebben. We scheppen daarmee onze eigen waarheid, waarin wij ons steeds gelijk geven over dat wat wij eigenlijk al denken.

Maakt dus niet uit wat je doet en/of bereikt, je zult je gevoel van eigenwaarde niet kunnen vergroten. Om je eigen (negatieve) overtuigingen over jezelf te veranderen, zou je deze op een heel ander vlak moeten onderzoeken en veranderen. De Contextuele Coaching is een ideaal middel om dit te bereiken.

En last but nog least: als je goede gevoelens wilt hebben, weet dat jij alleen daarvoor verantwoordelijk bent – niet de omstandigheden, niet je partner, niet de buurman, niet het saldo op je (spaar)rekening en ook niet een bepaald aantal kilo´s dat je kwijt wilt raken. En als je je even niet goed voelt, helpt het om leuke muziek luid op te zetten en te dansen – je goede gevoelens volgen dan vanzelf.

Wij wensen je een succesvol en vervuld 2018!
Op 11 en 12 februari 2018 is onze eerstvolgende Instaptraining in Antwerpen. Wil jij die jaar goed starten en je doelen echt kunnen omzetten? Meld je dan nu aan via deze link

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *